.: افزایش تراز صدا در میکس :.
صفحه 1 از 1
.: افزایش تراز صدا در میکس :.
منبع: Record producer
با تشکر از: سایت ارتعاش
چگونه ميتوانيد به حداكثر درجه صدا در ميكس ، قبل از مرحله مسترينگ برسيد، در حاليكه اطمينان داريد خروجي اصليتان برش نخورده است ؟
در هنگام كار در DAW ها (Digital Analog Work Station ) تعيين كننده ترين ( مهمترين ) عامل ، جلوگيري از رسيدن درجه نهايي به نقطه قرمز ميباشد ولي آسان ترين پاسخ ، پايين كشيدن درجه نهايي ( Master ) به ناچار است، ليكن اين امر بر روي كل بلندي صداي ميكس تاثير گذاشته و مرحله مسترينگ را ، بخصوص در مهمترين قسمت آن يعني عامل بلندي صدا Loudness Factor را سخت تر ميكنيد.
فرض ميكنيم كه اين سوال يك پيامد جامع و منصفانه از يك شيوه برداشت كلي در مورد يك جلسه ميكس ميباشد. ممكن است كه بدانيم كه چگونه در يك ميكس شدت صداي Bass و Bass drum را نسبت به يك ديگر تعيين كنيم و همچنين خواننده و ساز هاي ديگر را نيز كاملا مقعول و منطقي تنظيم كنيم ، ولي دزست در زماني كه فكر ميكنيم كه به شدت صداي درستي رسيده ايم ، يك قله صدا (Peak) در آهنگ يا هر نوع عامل مزاحم ديگري باعث كليپ شدن (Clip) صداي كلي ( Master ) ميشود كه ما را مجبور به پايين آوردن صداي كلي Master ميكند. مطمعنا اين يك وضعيت ايده آل نيست. لطفا به اين نكات دقت كنيد..
اولين و مهترين كار اين است كه شما بايد كلا قادر به توليد ميكسي باشيد كه كليپ نداشته باشد. هيچ چراغ قرمزي نبايد در كل ميكس ، از ابتدا تا انتها به وجود بيايد. اگر چه اين نصيحت خيلي ابتدايي به نظر ميرسد ولي ضمنا بايد اين را هم بگويم كه شما ضبط هايي را كه براي من فرستاده ميشود را تاكنون نشنيده ايد. پس به ياد داشته باشيد كه خاموش ماندن چراغ قرمز ( Clip ) بسيار بسيار مهم است.
حالا اين سوال پيش ميايد كه چگونه ميتوان با وجود خاموش بودن چذاغ قرمز ، به حداكثر بلندي صدا رسيد؟
يك پاسخ ساده ، استفاده از عمل ( Normalize ) است كه اغلب برنامه هاي ميكس ديجيتال آن را دارند .
ولي اين كار را نكنيد چون فقط وقت تلف كردن است ، زيرا بودن آن فقط تا زماني است كه پروسه ديگري را روي آن ترك انجام بدهيد، تنها زماني كه من از ( Normalization ) استفاده ميكنم ، موقعي است كه قصد ندارم آن را براي بلند تر صدا دادن بهينه كنم .
پس اولين كاري كه بايد بكنيد اين است كه محدوده Peak level قطعه را پيدا كنيد . ممكن است به نتيجه برسد كه در سه يا چهار جاي قطعه شدت صدا بلند تر از مابقي آن است. معمولا ، اين مساله اشاره به نقصي در ميكس دارد از خودتان بپرسيد آيا واقعا به درستي صدا ميدهد ؟ احتمالا اين طور نيست. ولي در موارد معدودي ، اين اتفاق ميتواند بيافتد، حتي در مواقعي كه ميكس كاملا بي عيب است . براي مثال در ضبط سازهاي اكوستيك مشاهده مقادير اندكي از Peaks ، آنهم به ندرت ، چيز غير عادي نيست اين پيكها ، شدت صدا را تحليل ميبرند. اگر شما با Automation صداي اين پيكها را كنترل كنيد ، آنگاه ميتوانيد صداي همه چيز هاي ديگر را بالا بياوريد .
اين كار را بدين صورت انجام دهيد ... اگر شما پيكي داشته باشيد كه ٦ دسي بل از چيز هاي ديگر بلد تر بود ، در صورتي كه بتوانيد ان را پايين بياوريد و به درجه نرمال برسانيد، آنگاه كل قطعه شما ٦ دسيبل ميواند بلند تر صدا دهد.
كنترل پيك هاي گاه و بيگاه بهتر است بصورت دستي انجام گيرد حتي اگر تعدادشان كمي زياد باشد.
براي مثال ممكن است با يك صداي Snare ناگهاني بر خورد كنيم يكبار ديگر به ميكس ها براي نمونه، به ميكس اصلي باز ميگرديم تا ببينيم ايا ممكن است در انجا اين مشكل حل شود ؟ احتمالا به وسيله كمپرس كردن آن كانال.
در غير اين صورت غالبا شما ميتوانيد از يك limiter براي پايين آوردن پيك هاي كوتاه مدت استفاده كنيد ، بودن اينكه هيچ گونه عوارصض قابل توجهي داشته باشد . بعد ميتوانيد شدت صداي بقيه چيزها را بالا بياوريد .
اگر پيك ها ، كوتاه مدت نبودند ، آنگاه ميتوانيد از يك كمپرسور استفاده كنيد . براي اين منظور ، و براي جلو گيري از كمپرس شدن شديد صدا ( به غير از مواقعي كه به عمد ميخواهيد صدايتان كمپرس شده صدا دهد ) از Ratio وthreshold كم ، به همراه release time طولاني مناسب استفاده كنيد.
يكبار ديگر ، شما ميبينيد كه ميتوانيد شدت صداي كل قطعه را تا مرز چراغ قرمز ، بالا بياوريد، بدون اينكه در واقع كليپي داشته باشيد .
اين بحث در اينجا خاتكه ميابد و همين مقدار براي رسيدن به نتيجه خود كافي است . اينها پايه هاي فن بهينه سازي و بلند كردن شدت صدا بودند كه ذكر شد. بعد از آن Mastering ميبايست به بهترين شكل ممكن صورت گيرد.
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد